Portal Rasmi PNC

PEJABAT NAIB CANSELOR

Banner/Bunting dan Papan Iklan

Ciri-ciri Banner/Bunting/Papan Iklan yang berkesan :-

  • Keterbacaan dan ketakterbacaan -  Boleh dibaca dengan hanya sekali pandang atau mudah dibaca secara tidak sengaja. Hal ini bergantung pada penggunaan ayat dan ilustrasi yang ringkas dan menarik,
  • Fokus -  Tumpuan kepada mesej utama,
  • Libatkan khalayak dengan mencipta dialog dan bukan monolog,
  • Susunan reka letak mengikut tulisan abjad “Z” (kiri atas ke kanan bawah) dan susunan ilustrasi dan huruf yang sesuai akan menambah daya tarikan kepada khalayak,
  • Penggunaan warna haruslah kontra dengan warna persekitaran supaya banner/bunting dan papan iklan tersebut menjadi tumpuan utama apabila dipandang,
  • Gunakan imej yang dominan dan elakkan dari menggunakan imej yang kompleks.
  • Serlahkan jenama dan jelaskan identiti korporat pengeluar maklumat dan maklumat untuk dihubungi,
  • Saiz dan ketinggian banner/bunting dan papan iklan mestilah sesuai dengan jarak penglihatan;
  • Lokasi yang strategik.